Elämä maitoallergian kanssa

Elämä maitoallergian kanssa

    Kasvavan lapsen maidoton ruokavalio

    Sitä mukaa, kun lapsi kasvaa, esiin nousee uusia maidotonta ruokavaliota koskevia kysymyksiä. Täytyykö maito jättää pois omasta ruokavaliosta, jos imettää? Kuinka uusien elintarvikkeiden käyttö aloitetaan turvallisesti, kun lapsi alkaa syödä tavallista ruokaa? Miten maidottoman ruokavalion noudattaminen onnistuu päiväkodissa?

      Ensimmäiset kuusi kuukautta

      Ensimmäiset kuusi kuukautta

      WHO suosittelee äidinmaitoa alle kuuden kuukauden ikäisten lasten ainoaksi ravinnonlähteeksi, sillä äidinmaito vahvistaa immuunipuolustusta ja tarjoaa lapselle kaikki tarvittavat ravintoaineet. Ainoa poikkeus on D-vitamiini, jota täytyy antaa ravinnon lisäksi D-vitamiinitippoina. 

      On harvinaista, että maitoallerginen lapsi saa oireita lehmänmaidosta äidinmaidon välityksellä. Keskustele imetyksen aikaisesta ruokavaliosta ja sen muuttamisesta aina ensin neuvolassa tai lääkärin kanssa.

      Uusien ruokien maistaminen

      Viimeistään kuuden kuukauden tai yksilöllisen tarpeen mukaan 4–6 kuukauden ikäisenä lapsesi voi alkaa maistella pieniä määriä tavallista ruokaa. Aluksi noin teelusikallinen päivässä riittää. Tämä suositus koskee myös maitoallergista lasta. Vaikka ruoan määrä on pieni, on tärkeää varmistaa, etteivät maistiaiset sisällä lehmän tai muun eläimen maitoa. 

      Uusien ruokien maistaminen
      Päivähoidossa

      Päivähoidossa

      Päivähoitoon meno on suuri muutos sekä lapselle että vanhemmille. Jos lapsellasi on maitoallergia, sinua saattaa huolestuttaa, kun vastuu lapsesta siirtyy päivän ajaksi jollekulle muulle. "Voivatko he taata, ettei lapseni saa maitoa?"

      Lain mukaan päiväkodin täytyy olla turvallinen paikka myös allergiselle lapselle. Ennen kuin lapsi aloittaa päiväkodissa, vanhemmat täyttävät lomakkeen, jossa kysytään erityisruokavaliosta ja mainitaan myös maidoton ruokavalio. Lasten ruoka-aineallergiat ovat melko yleisiä, ja useimmat päiväkodit ovat tottuneet erityisruokavalioihin. Rutiinien täytyy olla kohdallaan, jotta päiväkoti olisi allergiselle lapselle mahdollisimman turvallinen paikka. Kaikkien lapsen kanssa tekemisissä olevien täytyy myös saada tieto lapsen oireista ja mahdollisista lääkkeistä hätätapauksien varalta. 

      Itsenäinen maitoallergikko
      Useimpien lasten maitoallergia häviää päiväkotivuosien aikana, mutta aina niin ei käy. Monet maitoallergisten lasten vanhemmat huomaavat, miten nopeasti lapsi oppii muistamaan allergiansa ja kysymään ruoan sisällöstä, kun hänelle tarjotaan jotain. On tärkeää, että kaikki lapsen lähiympäristössä tietävät, mitä lapsen allergia merkitsee, etteivät he vahingossa tai hyvää tarkoittaen anna lapselle jäätelöä tai jotain muuta maitoa sisältävää.

      Maitoallergian häviäminen
      Useimpien lasten maitoallergia häviää ensimmäisten elinvuosien aikana. On tärkeää, että hoitohenkilöstö seuraa lapsen tilannetta säännöllisesti, jotta lapsi ei noudattaisi maidotonta ruokavaliota tarpeettomasti.
      Runsasravinteisessa ruoassa maidon voi korvata imeväisen erityisvalmisteella. Yksilöllisen arvioinnin jälkeen yli vuoden ikäisen lapsen maidon voi myös vaihtaa muihin maidottomiin vaihtoehtoihin, kuten kauraan tai soijaan. Tästä löydät maidottomien ruokien reseptejä

      Maidoton arki

      Maidotonta ruokavaliota aloitettaessa voi helposti tulla tunne, että "kaikki" sisältää maitoa. Tämä on normaali tunne, ennen kuin arkeen sopivat uudet tuotteet ja reseptit löytyvät. Vaikka maitotuotteilla on ruokaperinteessämme tärkeä rooli, myös maidottomia hyviä ja runsasravinteisia ruokia on runsaasti. Olemme koonneet tähän vinkkejä ja tietoa maidottomista ruoista.

      Maidottoman ruoan valmistaminen
      Maidon ja maitotuotteiden korvaaminen maidottomilla vaihtoehdoilla onnistuu usein erinomaisin tuloksin. Kun ruokaa valmistetaan pienelle lapselle, joka tarvitsee erityisen runsasravinteista ruokaa, maito voidaan korvata imeväisikäiselle suunnitellulla erityiskorvikevalmisteella. Maidon voi isommalle lapselle vaihtaa muihin maidottomiin vaihtoehtoihin, kuten kauraan tai soijaan ravitsemusterapeutin yksilöllisen ohjeen mukaan. Tästä löydät maidottomien ruokien reseptejä.

      Ruoanlaitossa on tärkeää muistaa käyttää maidotonta rasvaa, esimerkiksi rypsiöljyä tai maidotonta margariinia.

      Puolivalmisteet
      Saatavilla on runsaasti maidottomia eineksiä ja puolivalmisteita, kuten kalapuikkoja, lihapullia, kastikkeita ja keittoja. Joskus lapsi reagoi maitoon voimakkaasti. Tällöin on syytä valita erityisen puhtaasti valmistettuja ruokia, joissa on merkintä "Maidoton". Kysy lääkäriltäsi tai ravitsemusterapeutiltasi, miten tarkka lapsesi ruokavalion täytyy olla.

      Aamiainen ja välipalat 
      Aamun voi aloittaa monilla hyvillä, maidottomilla vaihtoehdoilla, joita ovat esimerkiksi avokado, banaani, maidoton voileipä, maidottomat pannukakut, maidoton puuro, kaura- tai soijajogurtti, johon voi sekoittaa maidottomia muroja, kananmuna, hedelmäsalaatti tai kaupasta ostettu tai itse tehty kaurapirtelö. 

      Leivän päälle: 
      Luonnostaan maidottomia
      Viipaloidut vihannekset, esimerkiksi avokado, tomaatti ja kurkku, kinkku, kalkkuna, viipaloitu kananmuna, viipaloitu keitetty kylmä peruna. 

      Valitse maidoton vaihtoehto
      Margariini, lihapullat tai leikkele – lue aina ainesosaluettelo. 

      Muhennokset, kastikkeet ja tahnat: 
      Muhennoksien, kastikkeiden ja tahnojen pohjana voi käyttää kasvislientä, kaura- tai soijakermaa, kookosmaitoa, liha- tai kalalientä 

      Leipä, täytekakut, leivonnaiset: 
      Kaupan leipähyllystä ja pakastealtaasta saattaa löytyä koko joukko maidottomia ruoka- ja kahvileipiä, esim. leipää, pullaa ja mutakakkua. Itse leivottaessa voi korvataan maidottomalla margariinilla tai öljyllä, maito kaura- tai soijajuomalla ja kerma kaura-, kookos- tai soijakermalla. Valitse maidotonta suklaata. 

      Käytännön vinkkejä erikoistapauksiin

      • Matkoilla – Mehua ja hedelmiä on helposti saatavilla, mutta jos tarvitset jotakin ruokaisampaa, kannattaa ottaa mukaan omat eväät.
      • Ulkomailla – Lentokoneessa voi tilata erikoisaterian, mutta jos lentomatka on pitkä, voi olla hyvä ottaa varmuuden vuoksi mukaan omat eväät. Finavian sivuilta (www.finavia.fi/fi/lentomatka/ennen-matkaa) löytyy tietoa koneeseen mukaan otettavaa ruokaa koskevista säännöistä ja vaatimuksista. Varaa matkakohteesta ensisijaisesti asunto, jossa on oma keittiö. Retkille on hyvä ottaa mukaan itse laitettua ruokaa ruokatermoksessa. Euroopan kuluttajakeskuksen sivuilla osoitteesta www.eu-verbraucher.de/en/consumer-topics/health/allergy-dictionnary  voi laatia ja tulostaa allergiakortin 21 eri kielellä. 
      • Kahviloissa – Suurilla kahvila- ja ravintolaketjuilla on usein hyvät tiedot tarjontansa ainesosista (saatavilla kysyttäessä). Yleensä saatavilla on maidoton vaihtoehto sekä mehua ja hedelmiä. Vakavasti allergisille lapsille on parasta ottaa mukaan omat maidottomat eväät. 
      • Kylässä – Muistuta, että kyseessä on yliherkkyys maitoproteiineille eikä laktoosille. Anna vinkkejä maidottomista ruokalajeista ja tuotteista. Tarjoudu tuomaan omat eväät, jos olet epävarma.
      • Ravintolassa – Ilmaise selkeästi, että tarkoitat maidotonta etkä laktoositonta. Varmista esimerkiksi, tietääkö kokki, ettei ruokaa saa paistaa tavallisessa voissa. Vakavasti allergisille lapsille on parasta ottaa mukaan omat maidottomat eväät.

      Lue ainesosaluettelo

      Ota ainesosaluettelon lukeminen tavaksi. EU:n elintarvikkeiden pakkausmerkintöjä koskevien säädösten mukaan ainesosaluettelosta on aina käytävä ilmi, sisältääkö pakattu tuote maitoa. Kiinnitä huomiota seuraaviin sanoihin, sillä ne saattavat tarkoittaa, että tuote sisältää maitoa. 

      Crème fraîche Eläinrasva  Fetajuusto
      Hapanmaitotuotteet Hera (-proteiini) Herajuusto
      Heravoi Jogurtti Juusto
      Jäätelö Kaseiini/kaseinaatti  Kerma (-jauhe) 
      Kermaviili Kirnupiimä  Laktoosi
      Maidon albumiini Maito Maitojauhe
      Maitoproteiini Maitorahka Maitosuklaa
      Maitovalkuainen Margariini Nougat
      Pehmeä juusto Piimä Raejuusto
      Rasvaton maito (-jauhe) Sulatejuusto Tuorejuusto
      Velli Voi  

      Lampaan-, vuohen- ja puhvelinmaito sisältävät samankaltaisia proteiineja kuin lehmänmaito, ja siksi maitoallergisen täytyy välttää myös niitä.                                 

      Valmiiksi pakattu ja täydellisesti pakkausmerkitty ruoka on turvallisinta.